Det
er det der lange, seje træk, det er det der er selve kernen af
cyklingen, og hvem er det der har skrevet om det? Ja, altså ud over ham
den åbenlyse og alt, alt for ihærdigt lovpriste selvhøjtidelighed, som
der ikke er nogen grund til at gi en tur til, men der var en anden,
muligvis var det René Jean Nielsen, nej, det var Rasmus Nikolajsen, der skrev om at cykle: Sådan en tur
op over Hald Bakker, hvis der overhovedet er flere af dem, hvis det ikke
bare er en kolossal bakke, jeg ved det virkelig ikke. Bakker som det
tætteste man kan komme på den der store cykeludfordring i et land uden
høje bjerge (hej Michael Falch, havde du nogensinde troet den fadæse
ville blive glemt?), men det jeg studsede over var at teksten lige
strejfede en opvarmningstur på 55 kilometer, inden fortælleren bandt an
med bakken. Det er det der er det der lange, seje træk, som så bare blir
reduceret til opvarmning inden den virkelige udfordring, og som under
alle omstændigheder er væsentligt længere end mit eget lange, seje træk,
som bare er de der daglige 24 kilometer til og fra sommerjobbet. Som er
rigelige 24 kilometer, altså små 50 tilsammen, bare afbrudt af arbejde,
og som har fået mig til at tabe mig betragteligt og givet mig helt nye
sanseoplevelser i røven. Og som er blevet modtaget med benovelse, når
andre har hørt om at jeg cykler 24 kilometer til og fra arbejde, og jeg
har labbet den i mig, benovelsen, jeg har været ham der cykler små 50
kilometer om dagen, og så kommer der sådan en, hvor 50 kilometer ikke er
andet end en opvarmningstur, før man virkelig sætter ind.
Det
er en slags nederlag, det er svært ikke at la det blive det, men
muligheden er der så for slet ikke at la det betyde noget, at fremføre,
for sig selv, for andre, at der aldrig har været tale om at man
konkurrerede, at der ikke var noget man sku bevise, at man bare gjorde
det, at det var nok i sig selv overhovedet at gøre det, fordi det var
mere end at la være.
Målet er ikke nødvendigvis at blive den bedste.
Der
er utal af felter hvor jeg ikke er den bedste, selv de felter jeg føler
mig nogenlunde god på er der masser der kan overgå mig på, og det
smerter da, men det er ikke noget jeg vil la smerte mig: Jeg konkurrerer
ikke. Jeg gør, jeg er med, på lige fod med alle andre, jeg er med, det
er det der betyder noget. Det er et ideal, det er sådan noget man lærer
børn, men det er osse en nødvendig indstilling, hvis man ikke er den
bedste.
(Michael
Falch var i 80’erne den bedste danske Bruce Springsteen, det var der
udpræget enighed om, lige indtil han forsøgte at gøre ham “Born in the
USA” efter med netop “I et land uden høje bjerge”, og der ikke rigtig
længere var nogen der ku la være med at fnise af ham, som han stod der i
sit cowboytøj med sit stålsatte blik og spillede opblæst poprock for et
folk, der vendte sig væk fra ham. Åh, Michael Falch, du var noget, som
ikke var meget, men dog noget, og nu er du reduceret til at være ham der
ikke rigtig var det alligevel-vel-vel? Og du var min helt der i et par
måneder, det der stålsatte blik var nok til at få mig til at overse et
øjeblik at musikken virkelig ikke var rigtig noget, og så faldt og faldt
og faldt du, og i dag er du stadig bare ham med den der forfærdelige
sang fra dengang.)
Jeg
har skåret 10 minutter af min tid, det tar mig små 50 minutter at cykle
de 25 kilometer nu, hvor det i starten tog mig godt en time. Det er en
god ting, mærker jeg, det er en udvikling, men det er osse sådan en
udvikling det er nemt at la sig fange af: At man så skal blive ved med
at udvikle sig, at jeg skal skære flere minutter af, blive bedre,
hurtigere. At det sku være målet, at det ikke i sig selv sku være mål
nok bare at gøre det. Og det er netop der hvor man lar sig rive med af
det, hvor man lar sig gribe af konkurrencemomentet, at man så må erkende
at ens evner bare ikke rækker længere end til lige præcis den
forbedring, at der ikke er mere, man blir ikke bedre, blir slet ikke
bedst, blir bare ved, men glædesløst, indtil man gir slip igen.
Og bare tar det lange, seje, ensomme træk for dets egen skyld.
Op
ad bakkerne, ned ad bakkerne, lige ud ad landevejen uden afbrydelser,
marker på begge sider af en, vandet et stykke ude mod vest, engang
imellem dukker horisonten lige frem, derovre i disen kan man skimte et
andet land når man er højt nok oppe og horisonten rykker desto længere
væk, den der formel man forlængst har opgivet at prøve at sætte sig ind
i. Og omkring halvvejs på tilbagevejen det punkt hvor man kommer over en
bakke, og så kan man se byen dernede, godt ti kilometer væk, det der er
blevet ens by nu, og hele den følelse vælder op i en: Det er mit, det
der, nu, og det ligger der og venter på mig.
Endnu
mere om aftenen, hvor det er det første lys man ser efter 14 kilometer:
Der ligger først en lille by, som man skal udenom, der er lidt lys, men
der, 10 kilometer længere fremme, der ligger alt det lys man skal ind
i. Det ser ud af voldsomt meget, fordi det ligger der i alt mørket, men
det er naturligvis i virkeligheden ingenting, det er en lille by, det er
ikke som når man flyver ind over en hovedstad, og den bare blir ved og
ved med at være lys i alle retninger: Det er alt det lys man kan drømme
om lige der, for på dette tidspunkt kører man i bælgravende mørke, ens
synsfelt er indskrænket til de 5 meter foran en lyskeglen fra ens
cykellygte danser og så nogle vage meter foran det, reflekser fra pælene
langs vejen, ellers er alt mørke, og det er egentlig slet ikke fedt.
Endnu mindre når man kører igennem skov, så er det mørkere endnu, man
kører i en sæk, og man kan nå at registrere sådan en følelse af at nu
blir det lidt hårdere, hvorfor blir det det, inden det går op for en at
det er fordi man kører op ad bakke, og man har ikke noget at sammenligne
med, så man kan ikke registrere hældningen ved andet end at føle den.
Det er ikke fedt, man er super fokuseret, man kan ikke køre lisså
hurtigt, fordi man skal være så opmærksom, og det er først når man kører
ind ad indkørslen derhjemme, når man er kommet de sidste par kilometer
igennem lys, så begynder det at føles som om man alligevel har gjort
noget, som om det har været en bedrift, det man har gjort, mens ens øjne
er helt tørre og udspilede, fordi man har forsøgt at fylde dem med lys
for at ku se så meget som overhovedet muligt i mørket.
Det
er en anden slags langt, sejt træk, det er kernen af et sagn, det er
noget man lægger bag sig. Det er ikke noget specielt for andre end en
selv, man står alene med det træk og den betydning man kan fylde ind i
det.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar