Sådan
som at komme hjem, og så ligger der en pakke med Young Brigham
og to andre Ramblin' Jack Elliott-plader og venter på en. Det er det
der er mit nye trip: Countryfolk, men ikke den autentiske.
Uautentisk, kridhvid, baldrende skæv countryfolk. Snøvlet frem af
en fyr, der godt nok går med cowboyhat og påstår at han stak af
med et rodeoshow som 15-årig, men som osse er født i Brooklyn af
jødiske kirurgforældre.
Så
country.
Så
meget for at forsøge et kommercielt gennembrud med den her plade 13
år inde i karrieren: Bob Dylan, der havde lært at tale som han
gjorde af Ramblin' Jack Elliott, havde lært at spille guitar af ham,
alt, han var kæmpe stor nu, og nu skulle det være Ramblin' Jack
Elliotts tur med Young Brigham.
Bare
den måde han åbner med ”If I Were a Carpenter” i en
orgeldronende molversion, hvor hans stemme flere gange knækker over,
og tablaerne væver sig ind i det hele: Det står ret klart allerede
der, at det her ikke kommer til at lykkes kommercielt. At det kommer
til at lykkes på den der endnu mere storslåede måde, som
fejlslagne gennembrudsforsøg nogen gange kan gøre det
retrospektivt. Det kører ellers næsten så nogenlunde straight ret
af side 1, indtil Elliott lige skal forklare hvordan en traktor
lyder. Og så efterligner lyden af traktorer der kører frem og
tilbage på marken udenfor ens vindue natten igennem. I et minut.
Pladens
næste to højdepunkter er den 7 minutter lange fortælling ”912Greens” om hvordan Elliott som ung mand 1953 muligvis drog til New
Orleans for at finde banjospilleren Billy Faier, hvordan de muligvis
fandt ham, men at det egentlig slet ikke er så relevant for
historien, fordi det mere handler om alt mulig andet end det, indtil
Elliott endelig begynder at synge i de to allersidste linjer:
”Did you ever stand and shiver / Just because you were looking at a river?”
Det
er det man gør der, ryster, kuldegysningerne går gennem en over
hvor vildt det her er. Og så får man lige en udgave af Dylans
”Don't Think Twice, It's Alright” smidt efter sig, som er Dylans
egen langt overlegen, og så ku man godt være klar til at begynde at
tude, men i stedet er man bare euforisk. Det er alright, der er ikke
noget at bekymre sig over. Ikke før opfølgeren til Young
Brigham, Bull Durham
Sacks & Railroad Tracks,
hvor Elliott jodler, taler røvertysk og råber ”Sieg heil!” over
orkestermusik.
Han
holdt en lang pause bagefter, 11 år før han udgav en plade igen.
Elliott er stadig hos os, der er ikke noget der, han er 82 år gammel
og udgir plader på Anti-, sådan som sådan nogen som ham gør det i
dag. Det er alright. Det er som at komme hjem fra arbejde, og så
ligger den her plade til en, og så opløses eftermiddagen i den.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar